Wednesday 19 October 2011

CRAVING FOR PAVLOVA

Craving for this ????




OMG ! OMG ! OMG !, these few days, i'm keep thinking of this..pavlova, pavlova and pavlova...first time makan hari tu, masa kat rumah kawan, bukan tak pernah dengar, tapi saya ingatkan tak sedap ...sebab asasnya dari putih telur....tapi lepas makan, terus jatuh cinta...tambah pulak En suami pun suka...

Dari sehari ke sehari asyik berangankan si pavlova, so lepas buat research sikit, saya pun cuba....ermm, saya buat style saya.....ya'ni saya suka yang agak garing kat luar tapi dalamnya chewy  macam marshmallow, (memang sepatutnya gitu pun), cuma saya ni suka kulit nya perang2 mcm hangus sikit. Buatnya amatlah senang, cuma masa membakar nak kena jaga sikit...kena bakar dengan suhu yg sederhana, supaya masaknya elok aje...kat luar tu rangup, tapi kat dalam soft sangat2....

Dan since saya tak berapa suka manis sangat,  basenya saya kurangkan gula sikit, dan topping whipping cream tu saya tak letak gula langsung...so, the taste is just nice....combination manis meringue, dengan krim yang lemak2 ditambah pulak masam2 buah....perghhhhh....alamak, tengah tulis ni craving lagi ni......ok jom kita tengok hasilnya....

Rangup diluar, lembut didalam, just the way i want it...yummy!!



Korang tak terliur ke, haa apa lagi, cepat2 buat....
texture inside, tapi saya punya tak bape tinggi sebab, saya buat bulatan yang besar..., so tak la rasa mcm tebal sangat isinya....:D

No comments:

Post a Comment