Saturday 14 May 2011

Perlukah kita mengemis untuk sebuah persahabatan??? Jika begitu, dimanakah letaknya nilai persahabatan itu sendiri??

Sekadar untuk meluahkan rasa....mengapa ya, saat2 seperti ini, saya teringatkan sahabat dan teman2 saya sewaktu belajar ...., serasa saya, sukar mencari teman yang seakrab dan seikhlas sama seperti teman2 seperjuangan semasa belajar, teman2 dulu keikhlasan dalam persahabatan boleh dirasai hingga ke ulu hati.


Mungkin kerana sewaktu sama2 belajar kami sama2 merasai susah senang, teringat saya satu kisah, dengan salah seorang my good fren rozie,dan lagi seorang Mala, waktu itu kami sama2 mengikuti summer class, org lain balik cuti kami tak balik, kami ikut summer class( konon next semester nak ambik subjek sikitlah), so, tiap2 hari kena ulang alik dari KL- Shah Alam, naik intrakota, bas 222, nak ke bus-stand klang kena melalui cM/central Market, masa tu memang ikat perut habis lah, yelah, mana nak tambang bas lagi, tambang lrt lagi, nak beli alat2 utk assignment lagi, sewa rumah lagi, tak nak la susahkan parents kat kampung...so hari tu lepas kelas, untuk balik rumah, setiap hari kami akan lalu dekat cM, ada Mc'Donaldkan, kat depan tu, masa tu kami memang lapar gila, dari pagi hanya makan karipap (RM1=3), beli ngan Abg Mat dekat depan dewan kuliah, lepas tolak tambang lrt, baki duit yang tinggal hanyalah RM2, memang cukup2 untuk beli 1 biji burger kat mc'D yg harga RM1.99(aku ingat lagi), nak beli burger biasa masa tu memang tak de, yg tu je ada yg paling murah, so dengan muka ala2 malu kami pergi beli burger tu, pastu potong dua, kami makan, kat tepi jalan kat kaki lima depan cM( aku ingat lagi rozie, kita duduk macam org kebulurkan, kesian kan???) Alhamdulillah, kenyang lah hari tu....teringat kisah ni, wat aku gelak, kadang2 wat aku sedih

Masa belajar,segalanya kita share, kita tak rasa berkira langsung, dari aspek kewangan, mahupun dari aspek perasaan, kalau salah kita tegur, kita tegur bukan sebab benci, tapi sebab kita sayang....sebab bagi aku, kawan yg sebenarnya kawan ialah kawan yang sentiasa menegur jika nampak kesilapan kawan dia, bukan sekadar mendiamkan atau mengiyakan untuk menjaga hati. Kalaupun ada perselisihan yg berlaku hingga ada yang terluka, kita takkan simpan dalam hati hingga membiak menjadi kudis, tidak ada rasa iri bila melihat kelebihan yg dimiliki rakan,(makin happy adala) tidak ada ego yang melangit biarpun dari latar belakang keluarga yang berbeza, tidak ada istilah aku banyak duit, jadi aku tak boleh makan maggi, aku kena makan dan minum dalam pinggan dan gelas corelle, tak ada istilah, kau salah kau kena minta maaf, tak pernah ada istilah semua tu, semua tu kita akan cepat2 lupakan atau padamkan dalam hati (jika ada), demi persahabatan ini, sebab kita tahu keikhlasan kasih sayang yang kita bina itu adalah tak ternilai, kerana itulah perhubungan itu kekal hingga kini.


Kadang2, sedih mengenangkan, hari ini, betapa susahnya untuk "mempertahankan" nilai sebuah persahabatan itu,betapa perlu melakukan bermacam-macam cara untuk mengambil dan memenangi hati seorang sahabat sehingga kadang-kadang rasa seolah2 seperti mengemis hanya sekadar untuk memenangi hati seorang sahabat.Hanya setitis salah faham yang sangat sangat kecil, wujud jarak yang merenggangkan persahabatan,  persaudaraan, segala kebaikan, kemesraan, kasih sayang yang terbina, yg dijalin yang dipupuk sejak awal , hilang berlalu bersama debu2 ditiup angin lalu....sayang bukan???? 

Buat semua sahabat2 dan saudara saya diluar sana, saya sayangkan anda semua dan maafkan saya andai ada kekhilafan saya yg tak saya sedari menyinggung anda semua, saya hanya manusia biasa...:D...

No comments:

Post a Comment