Tuesday 22 November 2011

KISAH HUJAN & CERITA SEMASA KECIL

Assalamualaikum kawan-kawan ...semoga sentiasa berada dalam lindungan dan rahmat Allah SWT selalu ya....

Alhamdulillah, akhirnya ada juga masa untuk saya mengemaskinikan blog saya ni. Ada ke yang rindu?? Sebenarnya saya yang rindu...rindu sangat.....rindu untuk menulis, berkongsi rasa, pengalaman dan segala macam yang bersarang diminda. Banyak yang ingin dibicara, bersusun baris ayat2 yang ingin dilakarkan, merata-rata kata2 di minda yang ingin disepahkan disini, tapi semua tu bukan untuk hari ini...hari ini sekadar berkongsi kesyukuran ke hadrat Allah SWT,  kerana dengan Kebesaran dan KekuasaanNYA, bumi Jubail di limpahi hujan...Alhamdulillah.

Termasuk hari ini, dah 2 hari hujan turun....wah..seronoknya, anak saya gembira betul. Tahu tak, petang semalam masa kali pertama lihat hujan turun. dia tak tahu apa itu hujan., alahai anak ummi, kesiannya , sampai tak kenal hujan ye...jadi hari ini bila hujan, saya ajak lah dia turun ke bawah untuk tengok hujan.....huhuhuhu kesian kan.....:D.


Itu cerita tentang anak saya...tentang budak-budak arab pulak,  mereka bukan main gembira...semua bersorak dan pakat mandi hujan...hihihihiii..tak sejuk ke?? Kalau hujan rintik biasa, boleh lah mandi, tapi kalau hujan air batu...main baling2 ais agaknya...huhuhuhu.

Merenung titik titik hujan yang jatuh, mengingatkan saya satu pada lagu yang selalu kami nyanyikan sewaktu di sekolah rendah dahulu, agak2 zaman sekarang ni ada lagi tak lagu ni ya...

            " Tanya sama pokok apa sebab goyang "
               Nanti jawab pokok angin yang goncang
              Tanya sama langit apa sebab hujan
              Nanti jawab langit tanya lah awan
              Awan nanti kata, aku kandung air
              Sampai tempat sejuk aku pun cair
              Lihat dalam air, nampak bayang-bayang
              Campak satu batu , bayang pun hilang..


Bukan nak komen pasal lagu tu sebenarnya..saya cuma teringat sewaktu tinggal di Malaysia, kalau di kampung saya sekarang ni, tentu tengah hujan lebat dan kena elok, dah banjir pun

Mengimbau zaman kanak -kanak comel dulu..apabila masuk musim tengkujuh dan banjir, yang mana suatu keadaan yang amat dinantikan oleh semua kanak2 kampung saya. Biasanya tengah hujan lebat tu, nanti akan ada "chief" kami akan akan menjerit dari tingkap rumah dengan dialog macam ni, "woiii, mung nok gi takak ikang dok kekgi?",lepas tu, nanti jiran akan jerit ke rumah sebelah , dan begitulah seterusnya sampai habis. Mesej dihantar dari rumah ke rumah melalui tingkap,dulu tak de sms/fb lagi, terpaksalah guna kreativiti yang ada.  

Nanti bila dah tiba waktu yang ditetapkan, kami kanak2 yang comel ni akan siap sedia berbaju hujan dan membawa bersama satu bekas besar untuk isi hasil tangkapan, tangguk ikan kalau ada, dan kalau tak ada, kami rembat mak punya penapis teh atau bakul memasak, kemudian kami ramai2 satu kampung akan keluar sama-sama, tangkap ikan sama-sama, macam2 spesis ikan yang kami jumpa, ada ikan sekila, kalu yang jantan elok tu kami panggil ikan sekila gebbeng, ada ikan kkarim, ada anak ikan haruan yang warna oren belang2 tu, ada ikan puyu, ikan sepat,anak ikan keli, dan macam2 spesis ikan termasuk belut, lintah dan kerbau pun kadang2 join sekaki.. 

Lepas tangkap ikan, kami mandi pulak depan rumah tu..( depan rumah saya padang yang sangat luas...lebih kurang 1ekar kot..so boleh bayangkan tak macam mana bila banjir...macam tasik tau....maunya tak seronok mandi...mandi sampai tak hengat balik rumah...sampai lah ayah masing2  datang bawa rotan..maka masa tu kami bertempiaran lari, dan kadang-kadang dengan ayah kami pun mandi sama ,wahh seronoknya..indahnya zaman itu. Itu belum masuk  kenangan digigit lintah lagi sampai ambulance datang., pengalaman disudu ( gigit) angsa dan macam2 tragedi waktu musim tengkujuh.. Hermm alangkah indahnya kenangan itu....kenangan yang tak mungkin boleh dibeli dimana2 kedai dalam dunia ini. Kalau nak cerita, satu hari suntuk pun belum tentu sempat.

Dalam pada itu, hati ini bertanya...masih adakah semua itu dalam dunia serba moden dan canggih ini?( dulu dengar perkataan canggih pun jakun). Jika ada, saya ingin sekali membawa anak saya melalui saat2 seperti itu .... terasa ruginya  kerana tidak dapat membawa anak saya menikmati salah satu rencah pengalaman hidup yang boleh dijadikan kenangan dihari tua, yang mana nilainya amat dan sangatlah berharga....
               

No comments:

Post a Comment