Friday 20 July 2012

Ramadhan Kareem


Salam Ramadhan buat kawan-kawan pembaca sekelian. Semoga Ramadhan tahun adalah yang terbaik berbanding Ramadhan sebelum ini. InsyaAllah.

Bagi saya, Alhamdulillah, ini merupakan tahun ke 3 saya menyambut Ramadhan di sini, Saudi Arabia.  Tahun pertama disini memang terasa janggal kerana waktu puasanya adalah lebih panjang dan berpuasa dalam keadaan suhu panas membahang yang kadangkala ianya mencecah 50++ darjah. Tapi Alhamdulillah dapat juga disempurnakan..cuma agak terkilan kerana pada tahun itu, saya tidak pergi menunaikan solat Tarawikh di masjid. Masa tu ingatkan hanya lelaki sahaja solat dimasjid.

Dan tahun lepas, antara tahun yang bermakna bagi saya sekeluarga, kerana Ramadhan pertama disambut di Masjidil Haram, Makkah Al-Mukarramah. Masih saya ingat ditika itu, pertama kali berbuka di Masjidil Haram, hati sebak dan sayu sesayunya..hanya Allah SWT sahaja yang tahu perasaan disaat itu...walaupun berbuka dengan hanya SETEGUK ZAMZAM DAN SEBUTIR TAMAR, tanpa lauk pauk yang sedap, tanpa kuih muih penuh meja, tanpa jus dan teh namun nikmatnya amatlah tidak terhingga, tak dapat di luahkan dengan kata-kata. Alhamdulillah.


MashaAllah, Subhanallah, Allahuakhbar


Walaupun dalam keadaan umat manusia yang bersesak-sesak, sempit, , namun dengan izin Allah, insyaAllah tempat kita pasti ada...MasyaAllah..Allahuakhbar...Masih saya ingat ketika laungan Azan Maghrib dilaungkan, saya masih mencari2 tempat duduk, tiba2 ada seorang makcik menarik saya untuk duduk disebelahnya berdekatan dengan tiang dan berhadapan dengan deretan air zamzam, manakala suami saya mencangkung dihadapan saya, dan kami diberikan beberapa biji tamar, gahwah dan air zamzam dan ketika suapan pertama buah tamar ke mulut, tiba-tiba air mata bercucuran, tanpa henti,,...perasaan tak dapat digambarkan., saya rasakan diri ini amat kerdil, melihatkan keadaan keliling, semuanya menikmati juadah berbuka dengan tamar, gahwan, air zamzam dan jika ada yang lebih sikitpun roti, namun diwajah  mereka semua memaparkan perasaan yang sungguh indah..mereka betul-betul menikmati hidangan itu dengan penuh syukur, MasyaAllah. Tiba2 saya rasa termalu sendiri...saya kalau berbuka tak sah kalau hidangan tak penuh meja. Tak habis buang saja. senang bukan. Astaghfirullahaladzhim..Semoga Allah ampunkan saya. InsyaAllah ianya tidak akan berulang.

Alhamdulillah, pada tahun itu juga, saya berkesempatan menunaikan solat Tarawikh di masjid2 sekitar Jubail hingga ke penghujungnya dan paling menarik kami dapat solat Tarawikh berimamkan imam muda yang umurnya 11 tahun..MasyaAllah, alunan ayat2 suci al-quran dan doa qunutnya amat menyentuh sanubari, dan tanpa sedar air mata pasti mengalir, kemerduan bacaannya membuatkan kita seolah-olah tidak mahu mengakhiri solat tersebut, MashaAllah, Subhanallah.....Ini memang betul-betul pengalaman baru buat saya Nuhin juga sangat teruja kerana sangka imam itu sebaya dia, setiap hari lepas solat, masuk je kereta, dia akan cakap, "Ummi, I  want to be like him...I want to read Quran in the Masjid same like him. Alhamdulillah..moga berjayalah suatu hari nanti, ameen.

Untuk pengetahuan, disini, kebiasaannya, solat terawikh  akan dilewatkan sedikit..ya;ni tidak terus solat selepas solat Isya' seperti mana di Malaysia. Dan jika di Malaysia Doa Qunut akan dibaca bermula pada 15 malam terakhir, namun di sini Doa Qunut akan dibaca bermula malam pertama solat Tarawikh, juga kebiasaanya untuk 10 malam terakhir, solat terawikh akan di buat 4 rakaat sahaja pada awal malam, makmum akan balik dan pada pukul 12 malam, makmum akan datang semula dan akan disambung semula tarawikhnya berserta doa yang sungguh syahdu..MasyaAllah, malam -malam 10 terakhir ini doanya lebih panjang dan biasanya si imam akan membaca sepenuh hati bagi memohon keampunan dari Yang Maha Esa.

Semoga Allah SWT melindungi kita semua. InsyaAllah,


2 comments:

  1. ameen..anda adalah insan yang bertuah kerana dpt merasai berpuasa di tanah suci.........

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, sebenarnya kita semua beruntung kerana masih lagi dapat menjalani ibadah puasa pada Ramadhan tahun ini.

    ReplyDelete