Sunday 26 June 2011

Abah......

Untuk entri kali ini, terpanggil untuk bercerita tentang kasih seorang ayah..seingat saya, ayah saya adalah lelaki terbaik antara yang baik pada masa kini.nak tahu kenapa? mari ikuti cerita saya ini..

Kasih ibu membawa kesyurga, kasihnya ayah kekal selamanya...
My Dearest Abah...


Saya dibesarkan dalam keluarga yang bukanlah senang, ayah dan arwah emak hanyalah tukang masak di restoran datuk saya, semasa kecil, masih saya ingat, arwah mak dan abah akan bangun seawal 4 pagi, dan mereka berdua akan mengayuh basikal untuk ke restoran datuk yang memakan masa lebih kurang 1 jam dari rumah, bagi menyiapkan lauk pauk untuk jualan. Dan mereka akan pulang ke rumah biasanya pukul 11 malam dan kadang2 membawa ke  pagi jika terdapat jamuan di luar daerah. Walaupun hidup sekadar cukup makan, tapi saya tidak pernah mendengar mereka bersungut...tampak mereka sentiasa bahagia..

Abah, seorang yang tidak banyak bercakap, kadang2 agak garang tapi akan cuba memenuhi apa saja kehendak anak-anak. Abah sejak dari kecil memang mengalami kesempitan hidup, dibesarkan oleh nenek, dan hanya bersekolah setakat darjah enam. Lantaran kesempitan hidup yang amat, nenek tidak mampu untuk menampung persekolahan abah ke peringkat yang lebih tinggi.Semasa saya kecil dan hingga kini, abah selalu bercerita, pernah guru besarnya beberapa kali, datang ke rumah memujuk abah untuk meneruskan persekolahan kerana abah antara murid yang pandai, tapi apakan daya...nenek tidak mampu, dan abah sanggup berkorban.....

Bertemu jodoh dengan arwah mak diusia 21 tahun ( yang mana Abah, 9 tahun lebih muda dari arwah  ) tapi mereka cukup bahagia., Mereka sama2 bergabung kudrat dan bermandi keringat untuk memberikan  yang terbaik pada kami sekeluarga. Pernah abah menjual pakaian terpakai, atau sekarang lebih popular dengan "bundle", tapi malangnya kedai abah terbakar. Kemudian, pernah juga abah menjual ikan, tapi pelbagai masalah yang dihadapi, hinggalah akhirnya, arwah datuk mengajak abah bekerja direstoran beliau,walaupun pekerjaan agak memenatkan tapi abah tidak pernah merungut, kata Abah, selagi hayat dikandung badan, dia akan cuba memberikan yang terbaik untuk anak2, agar kehidupan tidak sepertinya. Abah tidak mahu anak2 merasai apa yang pernah  dia rasa.

Hingga kini, saya masih terbayang2 wajah abah mengacau nasi di kawah sambil menahan kepanasan api, masih saya terbayang abah mengayuh basikal kesayangannya sambil membawa pulang makanan kegemaran kami, dan suatu hari, sewaktu saya darjah 6, abah bawa pulang satu kotak besar yang didalamnya ada 2 ekor anak kucing, kata abah, abah tak  mampu untuk memberikan kamu hadiah, tapi ini  sebagai tanda kasih abah pada kamu..jaga dan sayangilah kucing2 ni , kerana dia juga punyai perasaan seperti manusia, dan serentak dengan itu, Abah menghulurkan 2 utas rantai emas, satu untuk saya dan satu untuk adik, itulah satu2nya barang kemas yang kami ada, bagaimanalah agaknya abah mengikat perut, menyimpan duit  untuk belikan rantai itu pada kami...rantai itu...hingga kini masih kami simpan dan akan kami simpan sampai bila-bila....

Sekarang ini bila diingatkan balik, malu pada diri sendiri.Masih saya ingat ketika disekolah rendah, sewaktu hari penyampaian hadiah, abah dan  mak datang untuk melihat saya mengambil hadiah, jelas tampak di wajah mereka kegembiraan, tapi pada masa yang sama, saya malu kerana abah dan arwah mak saya hanya berbasikal, berbanding kawan2 yang rata2 keluarga mereka berkereta atau paling tidakpun bermotorsikal...terukkan saya?? Hingga kini saya masih menyesal kerana berperasaan begitu...bodohnya saya...Ya Allah maafkan saya.

Dan kasih sayang serta kesabaran Abah sekali lagi diuji, apabila arwah mak jatuh sakit, saya dapat melihat, betapa tingginya nilai kasih, cinta dan sayang Abah pada arwah. Abah  sentiasa disisi mak, mengendong mak dengan basikal untuk membawa mak ke pantai, dan menimbus emak dengan pasir pantai pada setiap pagi, disaat semua anak2 bekerja / belajar, memasak untuk arwah,menyuapkan nasi,  memandikan arwah, memakaikan baju pada arwah, dan seterusnya membedakkan arwah serta menyisir rambut arwah...Masya'Allah masih adakah lelaki seperti itu pada hari ini...saya pohon jika ada, biarlah orang itu suami saya....

Dan yang paling saya rasa bahawa abah saya yang terbaik antara yang baik pada hari ini ialah, sehari sebelum arwah emak menghembuskan nafas yang terakhir, Abah mencedok najis emak dengan menggunakan tangan, pada pukul 3 pagi...yang mana saya tak rasa ramai suami yang sanggup melakukan semua itu, menitis air mata saya ketika itu.... betapa besarnya pengorbanan Abah, bukan saja pada anak2, tapi pada isteri tercinta, selama 6 tahun arwah sakit, selama itulah dia sentiasa disisi..


Dan ketika arwah mak menghembuskan nafas terakhir, saya lihat ada air jernih jatuh dari mata abah..kata abah, dia redha pemergian mak, tapi dia sedih kerana sebahagian hidupnya telah pergi.

Itulah serba sedikit tentang salah seorang lelaki istimewa dalam hidup saya....hingga kini, hati ini masih lagi tertanya-tanya, mampukah saya buat yang terbaik pada Abah sebagaimana yang Abah lakukan pada kami......semoga Allah berikan kesempatan pada kami untuk membalas jasanya, atau paling tidakpun memenuhi impiannya sebelum dia menutup mata.....

2 comments: