Saturday 23 July 2011

Apa-apa saje entri....

Sekarang selain musim kurma, buah-buahan lain pun banyak, jugak, macam buah plum merah, cherries, dll, Harga pun tak adalah mahal sangat...ni antara buah yang kami sekeluarga suka banget....Actually ada lagi buah2an lain seperti aprikot, peach, tapi untuk entri kali ini saya sempat snap yang ini saja dulu....


Ini cherries - masa ni harganya SR7.95 satu bekas...

Ini Red Plum, beli dengan petani-petani Badwi yang jual kat tepi jalan, SR5 dalam 15-20biji, sangat manis dan masih segar dan macam baru lepas dipetik....

Itu aje lah nak citer pasal buah, nanti kalau kebetulan beli buah2 lain, saya masukkan lagi gambar yea..
Kat bawah ni pulak nak citer pasal ikan.

Sepanjang tinggal di Jubail, sekali pun saya tak pernah jumpa ikan Selayang. Tapi hari tu kebetulan pergi pasar ikan, masa duk tinjau2 ikan saya ternampaklah ikan yang rupa bentuknya seperti selayang, cuma ianya sedikit besar dan coraknya berlainan...saya tanya la ikan apa, India si penjual ikan tu cakap, ikan Salmon,hahahaha pandai betullah India ni buat lawak....

Well lepas tanya2 lagi, dia barulah tahu ikan Mackarel rupanya...untuk sekilo harganya SR10, jadi saya nak cuba je dulu saya ambil lah 1/2 kg, SR5 dapat lah 3 ekor.


Ikan Mackarel

Ikan ni saya masak gulai kunyit lengkuas ( terengganu style gulai) dan selebihnya saya goreng. Komen saya, kalau nak bandingkan dengan ikan selayang, lebih manis ikan selayang, pendek kata ikan selayang lagi sedap la....dan hanyir ikan ini sangat kuat.....which is membuatkan saya rasa saya tak nak beli dah ikan ni......

No comments:

Post a Comment