Saturday 21 July 2012

RAMADHAN 1433H, MENGIMBAU KENANGAN LAMPAU..


Ramadhan 1433H,
Day 1, Al-Jubail, Saudi Arabia

Alhamdulillah, segala puji-pujian untuk Allah SWT . hari pertama yang sungguh indah. Rasa gembira sangat dapat menyambut dan menjalani ibadah puasa lagi pada tahun. ini Lagi membuatkan tahun ini lebih bererti, apabila Nuhin pun mula belajar berpuasa...walaupun pukul 10 pagi ada minum air sikit..tak apalah air je pun...Alhamdulillah, berkat pertolongan Allah SWt, dia berjaya menahan lapar dan dahaga hingga ke Maghrib walaupun start dari pukul 4 duduk depan jam nak tunggu pukul 6.30petang...kesian....

Dan paling best, bila berbuka, semua benda nak makan sampai katanya ummi dengan walid dapat satu sorang aje,yang lain-lain semua dia punya..jadi sebagai ganjaran bagi memberi galakan untuk terus berpuasa, malam tu selepas solat Tarawikh, kami ke Panda, suruh aje dia pilih apa yang dia nak...suka bukan main.

Tadi masa on the way ke masjid, ketika berjalan ke bahagian wanita,hati terasa sayu..teringatkan kampung halaman, teringatkan arwah mak...dulu masa kat kampung, lepas je maghrib,kami ramai-ramai ( jiran2 - semua sepupu sepapat aje) akan keluar pasang pelita dan masa tu berlumba2 nak tunjuk pelita siapa paling banyak hehehe, lepas tu lekas2 naik rumah mandi dan nanti kami sepupu2 akan berkumpul depan rumah saya untuk jalan ramai2 pergi masjid. Masa tu tak ada kereta, motor pun tak ada, basikal adala..kadang2 naik basikal, kadang2 jalan kaki. Arwah mak pulak akan digendong ( bonceng) oleh abah dengan basikal tuanya, kami orang susah, tak ada motor atau kereta dan abah sampai sekarang pun tak nak bawa kereta atau motor, katanya lebih selesa dengan basikal...katanya lagi, basikal itu mengingatkan dia pada arwah emak...huhuhuhu sayunya...




Gambar ni mmg tak de kena mengena dgn solat Tarawikh, tapi cuma nak kongsi, inilah sebahagian dari sepupu saya. semua dalam tu "couple" maksudnya semua ada dua beradik...Alhamdulillah walaupun semua ni sekarang dah menginjak ke angka 30,kami masih lagi rapat seperti dulu..ce teka...ce teka, mana satu saya? hiks.

Lepas Tarawikh selalunya ada makan2..standardlah kan....biasanya lepas makan, kami jalan ramai2 untuk balik ke rumah, dan nanti adalah budak2 lelaki kampung ( sepupu kitaorang jugak) duk tunggu kitaorang sambil kacau2 manja ( kata orang terengganu "ngossek" )dulu nak jalan tengah malam pun tak takut, rasa selamat je kalau rasa takut pun mungkin dengan binatang yang tak berapa buas macam lembu, kambing dan paling kuat pun kerbau dan "cik bab" berbanding sekarang,usahkan malam,nak berjalan siang hari pun takut.   Zaman sekarang, manusia lagi ganas   dan buas dari rimau. 


15 tahun dahulu, jalan dari rumah ke surau tu kecik aje tak besar...sekarang jalan tu dah besar gedabak...dah ada traffic light pun...hilang dah suasa kampung dek arus pembangunan dan pemodenan. kesian budak2 zaman sekarang tak dpt nak rasa semua tu..agaknya pokok gelang, tembesu, senduduk, kemunting pun dah tak kenal. Sayangnya jika khazanah bumi itu pupus begitu saja.


Ok, sambung lagi cerita lama saya tadi, lepas sampai rumah, semua pakat berlari2 gi dapur tengok makanan bawah tudung saji..ha... masa tulah berebut-rebut adik beradik..paling seronok kalau semua kakak-kakak dan abang balik, berbuka sama-sama dan berebut lauk pauk, kalau ikan nak yang paling besar, nak kepalalah, berebut mata ikan lah, macam-macam kerenah sampai arwah mak pening kepala... lepas makan, kami semua akan baring atas katil ramai2 sambil dengar cerita kakak2 tentang kepyahan mereka zaman dahulu..bagaimana susahnya nak cari duit zaman mereka kecil dulu...ohhh indahnya zaman itu.

Bila sahur, arwah maklah yang paling pening kepala nak kejutkan 8 orang anak2nya...kakak2 semua dah besar jadi tak ada masalah sangat, yang paling liat nak bangun, saya, abang dan adik...kadang2 tengah makan pun boleh tertidur dengan nasi penuh dalam mulut...haa masa tulah kalau kena simbah air pun...oh..saya sangat rindukan zaman itu...rindukan arwah emak saya...hingga saat ini saya masih berangankan kalaulah emak masih ada, pasti saya dengan gembira akan bangun masak sahur untuk arwah, kejutkan arwah bangun sahur dan sediakan juadah berbuka kegemaran arwah dengan tangan sendiri..tapi apakan daya, takdir Allah mengatasi segalanya dan saya redha. Hanya doa dititipkan untuk arwah..Al-fatihah untuk arwah emak saya.

sekian, sampai jumpa lagi, assalamualaikum. 

No comments:

Post a Comment